.status-msg-wrap {visibility:hidden;display:none;}

dimecres, 15 de juliol del 2020

Llibre de 1854 de l'arxiu de Fogars de Montclús


Retornat un llibre de l'any 1854 al seu arxiu original (Fogars de Montclús) molt petit i acollidor on es poden trobar joies com aquesta. La intervenció ha estat la mínima, només s'ha netejat i consolidat la part de la enquadernació que tenia el paper que l'embolcalla desgastat i amb l'adhesiu envellit i que ja no feia la seva funció. També s'ha confeccionat una funda pel llibre per millorar l'emmagatzematge. 



                                                                       







dissabte, 16 de maig del 2020

"Papeles en el balcón"


Imatge de la conferència en directe d'un projecte de l'Antàrtida. Es van conservar les cabanes d'exploradors antàrtics. Em van impressionar moltíssim els resultats obtinguts.
                                   

Aquesta setmana ha finalitzat el cicle de conferències que la Universitat de Granada ha organitzat en aquest context una mica extrany de confinament. Mentre el Coronavirus ens ha mantingut més parats dels que ens hagués agradat...el mes d'abril i de maig de 2020 s'ha omplert amb col·legues que han participat dins d'aquest cicle en el que es tractava d'aportar i compartir entre professionals de la conservació-restauració de documents i obra gràfica algunes reflexions i projectes. 

Els participants  han estat els següents: Gemma Mª Contreras, Rita Udina, Salvador Viñas, Carme Ramells, Amparo Escolano, Alan Haley, Luis Crespo, Aline Leclerk y Arsenio Sánchez.

Tots ells m'han aportat personalment alguna nova prespectiva o punt de vista a tenir en compte, respecte a diferents temes. S'han tractat conceptes com la confecció d'una pintura al pastel, la neteja de documents i obres tenint en compte el pH i la conductivitat de la que partim, la conservació de papers vegetals o de documents sonors i audiovisuals, projectes aventurers a l'Antàrtida, desastres generats per incendis o inundacions, i reflexions molt interessants...Em van semblar molt profundes i crítiques les idees que va compartir l'Arsenio Sánchez per concloure el cicle, sobre el paper de la nostra professió i de la trajectòria en el passat segle XX. També la necessitat actual de trobar un nou rumb en les directrius filosòfiques i ètiques de la conservació-restauració documental.

Moltes gràcies a tots per compartir, això ens fa grans a tots!!!!!















dissabte, 21 de desembre del 2019

Organització Magatzem


Durant el mesos de Maig a Desembre de 2019 he col·laborat activament al Museu d'Art de Sabadell reorganitzant el Magatzem de les peces en 3D (fons format per aproximadament unes 700 peces de ceràmica) i ubicades al magatzem del Museu. Les peces distribuides en unes prestatgeries metàl·liques s'han anat analitzant i s'ha actualitzat el seu estat de conservació, netejant-les i emmagatzemant-les de nou amb un nou embolcall de conservació (Tyvek). 

Els canvis efectuats han quedat reflectits a la base de dades de MuseumPlus i a les prestatgeries s'han penjat unes llistes de consulta per tal de trobar amb el número de registre  les peces que hi ha en cadascuna de les lleixes.




He pogut col·laborar també en aquests mesos en tres de les exposicions que s'han programat per aquest any i més activament en la de LLorenç Balsach: industrial i coleccionista en la que he emmarcat dotze obres en suport paper.








Les tasques realitzades durant aquests mesos han millorat en general l’estat de conservació de les peces i el seu aspecte sobre els estants. Ha actualitzat dades que no estaven contemplades a la base o que estaven incompletes. S’ha aconseguit fer una mica més d’espai al Museu, tot i que caldria encara fer-ne més per poder guardar  les noves peces que es van incorporant al fons del Museu.

dimarts, 9 de juliol del 2019

Curs de neteja de teixits històrics


Esponges de neteja en sec
Del 3 al 5 de juliol vam assistir disset professionals a un curs impartit al Museu Textil de Terrassa per les professores de la Universidad Complutense de Madrid Maria López Rey i Ruth Chércoles.

El curs orientat a la neteja de teixits històrics, va consistir en fer la teoria i la pràctica de les tècniques que s'utilitzen en sec i amb processos aquosos (que no sigui la inmersió directa) en neteges de teixits antics. Podriem dir que algunes de les tècniques de neteja que en Cremonesi ja fa anys ha proposat en d' altres especialitats com la pintura, o el paper, les hem probat també en teixits.

Vam utilitzar diferents esponges per les neteges en sec i gels amb auxiliars per tractar taques més persistents. (Agarosa i Laponite). També vam experimentar amb tensioactius com el Teepol i el Ecosurf HH 6) a diferents concentracions. Ara lo que ens tocarà serà posar-ho en pràctica!

Personalment ho probaré tan en paper com en teixit.

Probes amb tensioactius
Probes amb gels 






diumenge, 2 de juny del 2019

50 ninots de Xavier Nogués


Ricard Efa dibuixant a la sala d'exposició del Museu D'Art
El dia 30 de Maig es va inaugurar al Museu d'Art de Sabadell una exposició amb els dibuixos que Xavier Nogués va fer l'any 1922 del segle passat a tinta i que ilustren frases fetes o dites de la època. Era temps de noucentistes com Sunyer, José de Togores o Torres-Garcia i en el que es reivindicaven valors clàssics com el de la mesura i de les coses ben fetes, en contraposició a una idea més barroca, romàntica o embogida del Modernisme.

Carles Belda cantant garrotins




Nogués reivindica amb personatges pintorescos la cultura catalana fent també certa autocrítica. Va ser un dels dibuixants més importants de la revista Papitu. Amb el sobrenom de Babel signava les seves obres que també van  formar part de les arts decoratives com el vidre o la ceràmica.

Ricard Efa i Carles Belda van amenitzar la exposició dibuixant i improvitzant garrotins amb personatges coneguts de Sabadell. L'actualitat sabadellenca al més estil Nogués...

Presa de mides dels dibuixos


Els dibuixos es van extreure del marc en el que estaven perquè no estaven en bones condicions de conservació i es van tractar per acabar fent un nou emmarcat amb materials de conservació estables i adequats




dimecres, 29 de maig del 2019

Brodats de la Casa Rexachs



He descobert una època pel que fa a la indumentària femenina que m'encanta. Els anys 30!!!! una època previa a la Guerra Civil espanyola en la que es coïen moltes coses... a Barcelona hi havia una empresa de brodats que molt artesanalment creava aplicacions brodades per ser aplicades a mà sobre vestits de dona de molta qualitat i finor.

Sembla ser que s'inspiraven en models francesos i dissenyadors com Chanel, Nina Ricci, Lucien, Lelong, Lanvin,...i després els refeien amb una visió més local. Personalment aquests dissenys em recorden una mica la època dels anys 80 pel que fa als volums i les formes...


Els maniquins dibuixats amb molta cura a la part esquerra dels llibres de la Casa Rexachs mostren uns models elegants i ens indiquen on aniria aplicada la mostra que està encolada a  la part dreta.


La intervenció ha consistit en millorar l'estat de conservació de 30 llibres-mostrari  tractant tots els suports que ara descansen més nets, consolidats i estables dins de caixes de conservació en un dels dipòsits del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa.

Són models que podrien inspirar a dissenyadors actuals, i que estan a l'abast dels creadors o estudiosos a la textilteca online del Museu. Si no coneixeu l'Imatex us convido a que feu una ullada i veureu quines meravelles es conserven guardades a les reserves. Una d'elles són els Mostraris Rexachs.




dilluns, 5 de novembre del 2018

Disseny per puntes

Projecte per a un ventall de 1904 d' Aurora Gutierrez.
Durant el mes de juny i juliol d'enguany (2018) vaig intervenir  tres obres precioses: dos  projectes per mocador i un per ventall dissenyats per fer en punta de l'artista Aurora Gutiérrez Larraya.

Aquesta dona nascuda a Santander va venir molt petita a Barcelona on es va formar a la LLotja i va acabar esdevenint un referent molt important com a dissenyadora de puntes de coixí i a l'agulla d' època modernista.

Alguns dels seus dissenys es conserven al Museu de la Punta d'Arenys de mar des d'on s'em va fer l'encàrreg de la intervenció. L'Aurora, malauradamentr va morir el 1920, bastant jove, cosa que va impedir que pogués crear molts més dissenys, amb tot, va viatjar per d'altres ciutats europees on es va formar com a artista (París, Viena...) i on va saber captar el seu propi estil.

Les peces, que estan en un lloc preferent dins del Museu Marès de la punta, junt amb d'altres obres de projectistes importants (com Marià Castells) s'han desemmarcat i s'han tractat netejant els suports i fent en una d'elles, la del ventall, una intervenció més en profunditat, ja que presentava restes de cinta autoadhesiva per la part del revers i un empelt fet en algun moment que s'ha substituït per un altre més adequat. La pintura, despresa en certes parts, s'ha fixat i l'emmarcat s'ha tornat a realitzar amb criteris de conservació: amb materials neutres i lliures d'àcid i tenint en compte que la obra no toqui directament el vidre per evitar problemes de condensació.

Ha estat un veritable plaer tenir entre mans aquestes peces confeccionades amb tanta mestria i gust. Si voleu saber més coses d'aquesta artista i d'altres aspectes sobre les puntes de coixí podeu consultar els articles de Joan Miquel Llodrà, especialista en el tema. Us deixo aquí un article que parla sobre Aurora Gutíerrez. 

Revers del suport del dibuix abans de la intervenció.
Anvers de la peça un cop intervinguda.