Els ventalls esdevenen peces compromeses a l'hora d'intervenir-les, ja que estan confeccionats amb múltiples materials que envelleixen de manera diferent i a més al ser un objecte quotidià, d'ús, les alteracions poden ser múltiples.
En aquesta ocasió, la restauració s'ha fet en un ventall molt singular: el que la Reina Isabel II va regalar a Maria Comadran, esposa de Pere Turull, un dels fabricants tèxtils més importants del Sabadell del s.XIX. Sembla ser que la Reina regalà el seu ventall a la senyora Turull i aquest va anar passant de generació en generació durant 154 anys. En aquest moment el ventall és propietat del Museu d'Art de Sabadell perquè el senyor Vicenç Grenzner va cedir-lo per tal de portar a terme la seva restauració. I ha estat un molt bon repte.
La intervenció ha consistit bàsicament en el desmuntatge del ventall, la neteja de les parts (barnilles de bambú, blonda de seda i base de cotó). Ha estat necessària la consolidació de la blonda amb tul i una laminació de la base que estava molt trencada i tenia una gran pèrdua a la part baixa. La laminació s'ha fet amb paper japonès i un lleuger retoc cromàtic amb aquarel·les. Per un millor emmagatzematge s'ha fet una capsa mida amb material de conservació.
En aquesta ocasió, la restauració s'ha fet en un ventall molt singular: el que la Reina Isabel II va regalar a Maria Comadran, esposa de Pere Turull, un dels fabricants tèxtils més importants del Sabadell del s.XIX. Sembla ser que la Reina regalà el seu ventall a la senyora Turull i aquest va anar passant de generació en generació durant 154 anys. En aquest moment el ventall és propietat del Museu d'Art de Sabadell perquè el senyor Vicenç Grenzner va cedir-lo per tal de portar a terme la seva restauració. I ha estat un molt bon repte.
La intervenció ha consistit bàsicament en el desmuntatge del ventall, la neteja de les parts (barnilles de bambú, blonda de seda i base de cotó). Ha estat necessària la consolidació de la blonda amb tul i una laminació de la base que estava molt trencada i tenia una gran pèrdua a la part baixa. La laminació s'ha fet amb paper japonès i un lleuger retoc cromàtic amb aquarel·les. Per un millor emmagatzematge s'ha fet una capsa mida amb material de conservació.
Aplicant tul amb agulles entomològiques per la part del revers.
Extracció de paper japonès per la part de l'anvers per evitar que la peça
es mogui durant la laminació.
es mogui durant la laminació.
Retoc cromàtic amb aquarel·les. |
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada